MEDEWERKER AAN HET WOORD
Medewerker aan het woord: Jan van den Berg
Aan het hoofd van Helder bij Letselschade staan twee ondernemers: Alexander Begheyn en Jan van den Berg. Jan vertelt graag meer over hun bedrijf én hun drijfveren.
Jan van den Berg is getrouwd en vader van vier kinderen. Hij komt uit een echte ondernemersfamilie. “Mijn vader heeft een eigen bedrijf, net als verschillende ooms. Dat wilde ik ook graag.” Via zijn tante kwam hij in aanraking met letselschade. “Zij is letselschadeadvocaat”, vertelt Jan. “Dat leek mij een heel mooi vak: om mensen te adviseren en begeleiden op een gebied waar zij zelf vaak weinig van af weten. Tijdens mijn studie Rechten aan de Universiteit Utrecht maakte ik daarnaast kennis met verzekeringsrecht. Ook deze tak vond ik erg interessant.”
Vastgelopen zaken weer vlot trekken
Na zijn afstuderen gaat Jan in maart 2012 aan de slag als letselschadejurist bij een grote rechtsbijstandverzekeraar. De functie blijkt hem op het lijf geschreven. “Als letselschadejurist heb je een veelzijdige en afwisselende baan. Dat past goed bij mij. Je moet stressbestendig zijn, het leuk vinden om in de cijfers te duiken, dingen uit te zoeken en met mensen te werken. Het is jouw taak om de zorgen van de cliënt te vertalen naar de verzekeraar. Hierbij wil je enerzijds de cliënt goed helpen, maar ook een goede band met de verzekeraar is belangrijk. Je moet zaken die vastgelopen zijn vlot kunnen trekken.”
Een eigen bedrijf
De wens om te ondernemen blijft. Bovendien wil Jan graag meer aandacht kunnen besteden aan de individuele cliënt. Jan: “In de periode dat ik me aan het oriënteren was op de mogelijkheid om een eigen bedrijf te starten, liep mijn collega Alexander Begheyn met hetzelfde plan. We besloten om het samen te gaan doen. In januari 2017 startten we de eerste vestiging van Helder bij Letselschade in Leusden.”
Helder op alle vlakken
Helder bij Letselschade is anders dan andere letselschadebedrijven. “Onze naam is niet voor niets Helder”, aldus Jan. “Deze waarde dragen we uit in alles wat we doen. Zo communiceren we helder en begrijpelijk, zowel op papier als tijdens gesprekken. Ook het systeem waarmee we werken zorgt voor helderheid. Cliënten kunnen hierin op ieder moment zelf inloggen en kijken hoe hun zaak ervoor staat. Als kleine organisatie gaan we voor een persoonlijke aanpak. Cliënten kunnen ons zelfs whatsappen als ze een vraag hebben.”
“Cliënten leggen soms hun leven in onze handen. Aan Helder dan de taak om mee te denken over wat het beste is”
“Cliënten leggen soms hun leven in onze handen. Aan Helder dan de taak om mee te denken over wat het beste is”
Letselschade gaat over meer dan geld
“Helder biedt cliënten niet het hoogste geldbedrag, maar de beste oplossing. We denken écht met hen mee. Over hun zaak, maar ook over al het andere dat bij letselschade komt kijken. Als iemand in de bijstand zit, mag die bijvoorbeeld niet al te hoge voorschotten ontvangen: daar letten we op. En als er relatieproblemen ontstaan als gevolg van een ongeval, proberen we ook daarin te adviseren en ondersteunen.
Met geld leren omgaan
Als letselschadejuristen werken wij aan zaken met grote financiële belangen. Mensen ontvangen bijvoorbeeld een groot geldbedrag, omdat zij niet meer kunnen werken. Het is niet altijd gemakkelijk om hier op een juiste manier mee om te gaan. Om hierbij te ondersteunen hebben we een partner die financiële begeleiding biedt en bijvoorbeeld helpt bij het maken van een financiële planning. Wij nemen geen afscheid van een cliënt wanneer de zaak is afgerond, maar pas wanneer écht alles is geregeld.”
Heel Nederland bedienen
Helder ontwikkelt zich tot een betrokken, betrouwbare en vooruitstrevende speler op het gebied van letselschade. Het aantal vestigingen groeit. Jan: “In oktober 2018 openden we een kantoor in Rijswijk. En in december 2019 kwam er een derde vestiging in Arnhem bij.” Als werkgever is Helder flexibel en toegankelijk. “De sfeer op onze kantoren is goed en de verantwoordelijkheid ligt laag in de organisatie. Thuis op of andere tijden werken? Dat kan. Wat voor ons telt is dat onze cliënten tevreden zijn. We selecteren onze medewerkers daarom op hun intrinsieke motivatie en de manier waarop ze met klanten omgaan.”
Niet te groot
De komende jaren wil Helder nog meer kantoren openen, om zo cliënten in heel Nederland te kunnen bedienen. “Maar we willen niet te groot worden. Hierdoor kunnen we onze betrokken werkwijze borgen. Zo kunnen we als eigenaren bovendien zelf blijven meewerken en de belangrijke connectie met de praktijk houden.”
Specialisatie in ondernemers
Helder bij Letselschade is er voor iedereen, maar specialiseert zich in ondernemers. “Wij weten hoe het is om ondernemer te zijn, hoe ondernemers denken en waar zij tegenaan kunnen lopen. Ondernemers hebben vaak geen vangnet, waardoor de schade na een ongeval snel oploopt. Om ervoor te zorgen dat hun bedrijf niet stil komt te staan, is bijvoorbeeld op korte termijn geld nodig om onder andere het personeel te betalen. Daar zorgen wij voor. Letselschadezaken van ondernemers vragen veel tijd en energie. Die tijd nemen wij en die energie hebben we!”
Alles voor de cliënt
“Het leukste aan mijn werk vind ik mensen adviseren”, vertelt Jan. “Cliënten leggen soms hun leven in onze handen. Aan Helder dan de taak om mee te denken over wat het beste is, vertrouwen te hebben en de cliënt naar een goede oplossing te begeleiden. De waardering van de cliënt wanneer dit lukt is het allermooiste, daar doen we het voor. Iemand écht kunnen helpen.”