fbpx

Wat moet je doen na een aanrijding?

Hoe voorzichtig je ook bent: iedereen kan te maken krijgen met een aanrijding. Soms is er alleen sprake van blikschade. In andere situaties is er ook letselschade. Wat het geval ook is, het is belangrijk dat je na het ongeluk rustig blijft en weet hoe je moet handelen. Weet jij wat je moet doen na een aanrijding? Helder helpt je op weg!

Blog gaat verder na de afbeelding
Helder Letselschade - wat moet je doen na een aanrijding?

Veiligheid en gezondheid voorop

Ben je betrokken bij een aanrijding met een ander voertuig? Dan zijn de gezondheid en veiligheid van jou, je passagiers en de andere betrokkenen het allerbelangrijkst.

  • Breng eerst jezelf, eventuele passagiers en andere betrokkenen in veiligheid.

  • Zijn er gewonden? Bel dan 112 voor de politie en/of ambulance. Verplaats gewonden niet als zij niet zelf kunnen opstaan.

  • Zware schade aan de voertuigen? Bel dan ook 112 voor de politie.

  • Zorg dat de voertuigen veilig staan. Je kunt een gevarendriehoek gebruiken om ander verkeer te waarschuwen.

  • Een aanrijding op de snelweg met alleen blikschade? Spreek met de tegenpartij af om naar het dichtstbijzijnde tankstation of de eerste parkeerplaats die je tegenkomt te rijden.

Zorg voor foto’s en ander bewijs

Is de situatie veilig? Maak dan foto’s van de situatie en de schade. Dit geldt ook wanneer er auto’s verplaatst moeten worden, bijvoorbeeld omdat het verkeer wordt geblokkeerd. De foto’s kunnen later als bewijs dienen. Zorg ervoor dat de kentekens van de betrokken auto’s duidelijk zichtbaar zijn.

Maak in ieder geval foto’s van:

  • De positie van de voertuigen
  • De schade aan de voertuigen
  • De verkeerssituatie, bijvoorbeeld voorrangsborden
  • Eventuele slipsporen, puin en/of glas

Zijn er getuigen van de aanrijding? Vraag dan of je hun gegevens mag noteren (naam, adres en telefoonnummer). Ook passagiers van 16 jaar en ouder kunnen getuige zijn.

Vul het schadeformulier in

Vul samen met de tegenpartij het schadeformulier in. Op de voorkant staan drie kolommen. Jij vult de ene kant in, de tegenpartij de andere kant en de middelste kolom vul je samen in. Ga niet in discussie over de schuldvraag. Om het schadeformulier in te vullen hoef je het hier niet over eens te zijn. Wel is het belangrijk dat alle gegevens en feiten duidelijk vermeld worden. Als je het schadeformulier tekent, geef je aan dat je het eens bent met wat hierop staat. Ben je het er niet mee eens? Teken het formulier dan niet. De achterkant van het schadeformulier is persoonlijk en kun je later thuis invullen. Als je bijvoorbeeld het formulier niet getekend hebt, kun je hier invullen waarom. Zorg ervoor dat je altijd een afdruk hebt van het schadeformulier.

Tips:

  • Zorg ervoor dat er altijd een Europees schadeformulier in je auto ligt, zodat je dit direct samen kunt invullen.
  • Heb je geen schadeformulier? Gebruik dan de app ‘digitaal schade melden’ op je telefoon of ga naar mobielschademelden.nl.
  • Ga niet in op voorstellen om de schade direct te regelen.
  • Op het schadeformulier moet je invullen of er gewonden zijn. Heb je ergens last van, ook al is het maar een klein beetje? Vul dan ‘ja’ in. Zo krijg je de juiste hulp wanneer de klachten toch ernstiger blijken dan je eerst dacht.

De schade verder afhandelen

Na het invullen van het schadeformulier kun je jouw weg vervolgen. Rijdt je auto niet meer? Bel dan de ANWB of de hulpdienst van je autoverzekering om je auto te laten wegslepen. De gegevens staan op je groene kaart.

Wat moet je eenmaal thuis doen?

  • Neem contact op met je verzekering.
  • Laat een reparateur een inschatting van de schade maken en vul dit bedrag in op het schadeformulier.
  • Stuur jouw deel van het schadeformulier naar je verzekering.

Wanneer bel je Helder bij Letselschade?

Heb je na het ongeval fysieke of mentale klachten? Neem dan contact op met de huisarts én met Helder bij Letselschade. Na het eerste contact tussen Helder en de verzekeraar van de tegenpartij, heeft de verzekeraar drie maanden de tijd om uit te zoeken of zij inderdaad aansprakelijk zijn en de schade moeten vergoeden. Hoe later je contact opneemt, hoe langer je moet wachten op een oplossing. Door direct contact op te nemen zorg je – indien nodig – voor een zo kort mogelijke wachttijd. Vallen de klachten toch mee, dan is dit proces eenvoudig te stoppen.

Meer weten? Neem contact met ons op!

Wij staan voor je klaar

Je kunt direct contact met ons opnemen. Stel je vraag in de live-chat of bel 085 – 065 31 49. Op werkdagen zijn wij te bereiken tussen 8:30 en 17:30.